me and babe and our kids

me and babe and our kids

söndag 30 oktober 2011

Farmor

Älskade farmor <3

Farmor är nog den som jag har stått närmast och haft mest förtroende för.

Jag var i stort sett varje söndag och hälsade på henne, hade jag inte skola så kunde jag vara till henne flera gånger under en vecka och hälsa på.

Jag minns när jag var liten så brukade jag följa med farmor när hon skulle spela bingo. Det var rätt kul ..okej jag minns inte så jätte mycke från de när hon spela men hon vann då och då och jag kunde få testa spela på en spel automat som fanns i ett rum. Ibland innan eller efter så kunde hon köpa godis till mig.. En gång fick jag ett pennfodral av henne, de var med en häst på som de stod Wendy.

Vi brukade åkta taxi till bingon, en av gångerna så åkte vi limosin de var rätt kul och förvånad blev man såklart. En annan gång åkte vi med min fasters ex gubbe. Jag minns att farmor inte reagerade på engång vem som körde.



Farmor och jag bruka gå endel på stan. Hon skulle alltid stanna till en stund på triangelkiosken och snacka med dom som jobba där och sen inne på lasarettet.

Sedan brukade vi gå till rödakorset, där hjälpte jag henne och hitta lite nya kläder..Dom kunde ha ibland att man fick fylla en påse med kläder för 30kr. så man fyllde den så mycket man bara kunde.

Vi kunde inte besöka vilka affärer som helst eftersom att hon var astmatiker så hon var väldigt känslig mot parfymer och rakvatten.  Hon har åkt in många gånger på grund av det och andra orsaker.



När Farmor blev så pass dålig att hon inte kunde gå ut längre så tyckte jag synd om henne..men fanns inget man kunde göra..bara hon skulle ta sig någonstans i sin lägenhet så fick hon stödja sig mot nåt.

Det tog några år innan läkarna kunde se vad felet var.. Hon hade anorexia.  Så de förklara varför hon inte kunde behålla maten och var så mager. Tror hon som minst har vägt 35kg.. lite osäker men tror det var nåt sånt.

Hon Fick hjälp från hemtjänst att duscha sig och sen komma ut 1gång varannan torsdag.

Dom flesta av dom gångerna jag besökte henne så berätta hon oftast om saker som mina kusiner hade gjort när dom var små eller mina fastrar och pappa. Hon berätta då och då saker även jag har gjort.

Hon kunde berätta också endel om sin uppväxt, hennes styvmamma som misshandla henne,  när hon var på olika barnhem och andra saker hon gjort.

Men det bästa jag visste var när hon berätta roliga historier eller när hon härma olika dialekter.



Farmor gick bort i slutet av juli 2009.

Det jag minns från den tiden innan hon gick bort var dels att jag inte besökte lika mycket, dels på grund av värmen i hennes lägenhet ( det som var lagomt för henne, var för varmt för mig och tvärt om). Sen blev de mer påfrestande och höra mycke repriser och man visste inte vad man skulle säga men jag besökte henne iaf.

Jag tror det också var det året jag åkte med henne 2gånger till akuten, ena gången för ett astma anfall + att hon fick panik så hon fick  tyngre och andas..

Och andra gången när hon inte kunde få i sig nån vätska, så fort hon satte sig upp så kräktes hon och hon kissa ner sig..men hon kände inget innan det hände.

Den gången var så jobbigt och se henne så dålig. Jag minns inte varför jag inte sov hos henne men jag kom till henne varje dag den helgen och försökte byta handukar och så vidare. Hon ville inte att min far skulle se henne så dåligt och mina fastrar kunde inte ta sig dit. Men till slut så ringde min faster så hon fick åka in på akuten. Jag satt med  henne där några timmar och jag visste inte vad jag skulle göra eller säga, ville bara veta vad som var felet. Läkaren kom in och berätta att de var nåt värde som var för högt. Tror de var kalcium ..något på k iaf. Så hon skulle stanna där över natten. Men det blev fler.

Det var i juni detta hände och jag var på festivalen området med min kompis och kolla på t-shirts när min faster ringde och fråga efter min pappas mobil nummer (dom två är osams än)… Sen ringde pappa och bad mig komma hem..visste på engång att nåt var så fel.

När jag kom hem så fick jag veta att farmor hade cancer. Det tog en stund innan jag reagera. Men jag grät nog inge länge.

Jag besökte henne varje dag när hon låg inne på sjukhuset. Vissa gånger var hon helt borta och prata om nå personer man inte hade en aning om vilka det var. Andra gånger var hon den farmor man kände igen. Hon pillade bort en kanyl hon hade i på handen så de hade kommit blod på en nalle jag köpt ti henne (två nallar som var som en). När hon försökte igen så sa min faster som hade kommit från Malmö för att träffa henne ifrån..men då blev de tjafs ..var lite kul på nåt sett. En av gångerna sov hon när jag besökte, vilket var nog bra för åskan gick och jag visste att hon var rädd för den. En annan gång var hon lika dålig som den helgen hon skulle in.

Men nåt positivt var att hon lyckades med att sluta röka (tror hon var rökfri ett halvår eller mindre) sen att hon gick upp i vikt trotts cancern för man går oftast ned i vikt.

Från det vi fick veta att hon hade till att hon gick bort så gick de 1månad..det var svårt för läkarna och säga men dom trodde 1 månad eller mer.

Det var tungt och förlora henne men hon slapp lida i alla fall.


1 kommentar: